De invloed van spraak gestuurde zoekopdrachten voor uw website
De invloed en groei van spraak gestuurde zoekopdrachten in onze maatschappij
Toen Google Search begon zag de wereld er totaal anders uit. In het begin zochten mensen via desktop op gezette tijden. In de afgelopen 10 jaar is er veel veranderd. We zijn overgegaan op meer mobiele technologie, dit heeft ook ons online zoekgedrag beïnvloed. Het merendeel van de zoekopdrachten in Google komt nu via smartphones binnen. Kortom we zijn van een desktop-first naar een mobile-first wereld gegaan.
Nu sommige bedrijven nog druk bezig zijn om hun website mobielvriendelijk, responsive en adaptive te maken staat er al weer een nieuwe technische revolutie te trappelen om door te breken. Met deze nieuwe technologie staat machine learning en spraakbesturing centraal. Net als met de shift naar mobile-first passen mensen ook nu hun zoekgedrag aan. Steeds meer mensen maken tegenwoordig gebruik van spraak gestuurde zoekopdrachten. Niet alleen via Google Home of Amazon Echo, maar ook steeds meer via smartphone.
We kunnen 2 types spraak gestuurde opdrachten onderscheiden.
- Voice search – Het zoeken naar producten of services via gesproken taal
- Conversational interactions – Het stellen van een vraag en het krijgen van een antwoord, extra informatie in een digitale natuurlijke manier van communiceren
Ben jij al klaar voor spraak gestuurde zoekopdrachten?
Het begrijpen van deze nieuwe trend houdt natuurlijk meer in dan alleen de tekstfragmenten laten voorlezen door een robot. Ten eerste is het belangrijk om te bepalen in welke situaties je klant het deze interactiemethode nodig heeft en hoe deze manier zo optimaal mogelijk kunt maken. Gesproken zoekopdrachten worden vaak mobiel gebruikt. Een eerste stap zou daarom de optimalisatie kunnen zijn van de populairste mobiele zoektocht naar spraak.
Een volgende stap is het creëren van content die aansluit op menselijke spraakpatronen. Want hoewel je klant een opdracht als ‘pizzeria Utrecht’ bij Google kunt typen, kan je in dit het geval van gesproken zoekopdrachten vragen: ‘Waar kan ik een pizza margherita kopen?’ Door je content persoonlijk te maken en long-tail-keywords te gebruiken, kun je als eerste van je concurrenten al een grote voorsprong nemen.
Verbeterpunten | |
SEO | Ontwikkel content die antwoord geeft op de veel gestelde vragen van je klanten. |
SEA | Optimaliseer je campagne voor long-tail zoekopdrachten door gebruik te maken van feed-based advertenties en automatische bidding strategieën.
|
Invloed van spraak gestuurde opdrachten voor de gebruikersinterface
Hoewel spraakbesturing zeker een grote invloed zal hebben op het ontwerp van de uw website, zal het op zichzelf geen revolutie teweegbrengen. Spraakbesturing is en blijft een optie als alle anderen. Het moet vooral worden gebruikt als het zinvol is voor uw bedrijf.
Het is vooral belangrijk om uw inhoud zodanig te structureren dat u deze eenvoudig aan nieuwe touchpoints kunt aanpassen. U zou bijvoorbeeld uw FAQ-documentatie één keer moeten kunnen schrijven. U kunt deze inhoud vervolgens gebruiken voor desktop, mobiel, portals en chats, evenals voor spraak en elke andere nieuwe interface.
De kern van een toekomstgerichte digitale ervaring wordt gevormd door een open structuur. Deze structuur maakt hergebruik van inhoud voor verschillende touchpoints en technologieën mogelijk. Dit geldt ook voor veel van de volgende trends.